– Foreløpig ser det ut som at ting går etter planen. Planen tilsier at helikoptrene skal leveres i perioden 2026 til 2027. Innfasingen starter umiddelbart etter mottak av første helikopter, med øving og forberedelser til operasjoner med Kystvakten.
– Som alltid vil det være en stegvis tilnærming mot økt modenhet av både personell og materiell.
Det skriver brigader Jarle Nergård, sjef for Forsvarsmateriell (FMA) Luftkapasiteter i til Offisersbladet.
Les også: Skrur på Seahawk i Danmark: – Vi forkorter innfasingen
Han viser at Seahawk-prosjektet har en styringsramme på 11,3 milliarder kroner.
MYE MER ENN FLYMASKINER
Det dekker blant annet reservedeler og vedlikeholdsavtaler for de første to årene, samt utdanning og tilpasning av både bygningsmasse og helikopterbærende fartøy, skriver Nergård
– Med andre ord langt mer enn kun selve flymaskinene.
– Når man vil ta en beslutning om flere helikoptre, og hva vil utløse en slik beslutning?
– Langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP) legger ikke opp til flere helikoptre til Kystvakten. Derimot er det planlagt nye maritime helikoptre til understøttelse av nye fregatter, men dette vil være en egen anskaffelse som fordrer en egen politisk beslutning.
HAR LÆRT AV NH90
Ifølge Nergård har Forsvarsmateriell tatt lærdommer av anskaffelsen av NH90 der Norge nå er i en juridisk prosess for å tilbakeføre 8 helikoptre til produsenten.
– Deler med lang ledetid må bestilles tidlig. Det har vi gjort, og de første reservedelene til Seahawk ble faktisk mottatt på Gardermoen allerede før sommeren. En annen ting vi har tatt lærdom av, som kanskje ikke er så synlig for folk flest, er å tilrettelegge for nasjonal eller europeisk anskaffelse av POL-produkter («petrol, oil, lubricants») for å være uavhengig av amerikanske leveranser på dette området.
– Hva får man med Seahawk som man ikke hadde med NH90?
– Vi får en utprøvd plattform som vi forventer vil levere den nødvendige tilgjengeligheten for Kystvaktens aktivitet. Det er det viktigste.
– Avtalen vi har inngått med amerikanske myndigheter omhandler mer enn bare selve helikopterkjøpet, den sikrer også tilgang til reservedeler, kontinuerlige forbedringer, nødvendige kapabilitetsutvidelser og teknisk understøttelse i hele levetiden. For oss, som skal operere en relativt liten flåte, teller det mye, skriver Nergård.