Ny NATO-avtale
Etter lange og krevende forhandlinger er avtalen ferdig reforhandlet.
Etter lange og krevende forhandlinger ble partene enige om en ny NATO-avtale, som trer i kraft allerede 1. august 2023.
Krevende prosess
En utfordring i forhandlingene har vært at Forsvarsdepartementet (FD) mener at Forsvaret kun har en tilpasningsavtale til Utenriksdepartementet (UD), og at Forsvaret derfor må forholde oss til det UD har fremforhandlet i sin avtale der vi ellers er like som utsendte. Dette legger sterke bindinger og begrensninger på handlingsrommet vi har i forhandlingssituasjonen.
Den nye NATO-avtalen er inngått 1,5 år på overtid fra den forrige avtalens utløp, og 1 år etter at UD inngikk sin nye avtale. Det vil si at vi derfor igjen må reforhandle avtalen til neste år for å komme i synk med UD. Prosessen har imidlertid vært svært krevende denne gangen, og en rekke store endringer er gjort for å tilpasse avtalen til UD som største bruker på dette avtaleområdet.
Administrativt vedlegg er ennå ikke drøftet, så inntil dette er på plass så gjelder det vi har i dag.
Den nye NATO-avtalen, med tilhørende protokoll, finner du på denne siden.
Vesentlige endringer
Det er gjort vesentlige endringer i avtalen, og de viktigste som treffer flest tjenestegjørende er:
Følgende tillegg, ytelser og godtgjørelser er tatt ut av avtalen;
- Kompensasjonstillegg
- Arbeidstid ved midlertidig tjenestegjøring i Norge
- Boligskattkompensasjon
Følgende godtgjørelse er lagt inn:
- Ulempegodtgjørelse
Definisjonene er endret i tråd med Særavtalen til UD, og med justert henvisning til oppdaterte hovedtariffavtaler i staten.
Det er gjort endringer i noen forholdstall – i tråd med UD.
- Forholdstall for OF 7-8 er endret fra 190 til 180. OF 6 flyttes opp til dette nivået.
- OF 3-5 og OR 8-9 er endret fra 165 til 160.
- OF 1-2 og OR 4-7 er endret fra 140 til 150.
Satser for utgifter til barns barnehage/førskole og skolegang er oppdatert iht. UD sine satser.
Det vil si fra inntil 280 000,- til inntil 356 000,- per barn per skoleår for barnehage/førskole, og dekning av skoleutgifter er endret fra 395 000,- til 470 000,-.
Den nye ulempegodtgjørelsen som er innført skal kompensere for ulemper og belastninger som følge av en karriere som utsendt medarbeider i utlandet. Godtgjørelsesnivået er differensiert etter antall tjenesteår i utlandet. Ulempegodtgjørelse tilstås med samme sats for medfølgende ektefelle som for den utsendte medarbeideren.
Tjenestetid fra INTVIRK på "Særavtale for tjenestegjøring i internasjonale operasjoner" (INTOPS-avtalen) skal telle 1:2 (altså dobbelt) ved beregning av tjenesteår. Dette for å kompensere for deler av den belastningen det er bli beordret til slike oppdrag. Det er også i tråd med den omvendte brøken som brukes fra PE til CE på INTOPS-avtalens erfaringstillegg.
Tabellen som er brukt er kopiert fra UD, men det er kun de to laveste satsene som er identiske med UD. De øvrige satsene er betydelig lavere enn UD sine, og det BFO sin forventning at det fra FD sin side vil bli satt av midler for å harmonere disse med UD i fremtidige reforhandlinger. Dette er også tydeliggjort i protokolltilførselene.
Det er også gjort flere andre viktige protokolltilførsler tilknyttet denne avtaleinngåelsen, og det anbefales derfor å lese også protokollen for de som er på NATO-avtalen i dag.
Hovedtillitsvalgt er bekymret
Tor Gunnar Framnes er hovedtillitsvalgt utland. Han er klart mest bekymret for de endringene som vil gi vesentlig reduserte økonomiske forutsetninger for personellet som er ute. Noen vil rammes betydelig i negativ retning, mens andre vil komme noe positivt ut av endringen. Det er de som rammes negativt i betydelig grad som er den største bekymringen jeg har for den nye avtalen. Dette kommer nå på toppen av en allerede krevende økonomisk situasjon for mange norske arbeidstakere generelt, og der blant annet en svak kronekurs treffer våre utsendte til utlandet hardt. Disse har sin lønn i norske kroner og får langt mindre igjen for denne nå enn tidligere. I tillegg har mange med seg familie ut, og da innebærer det stort sett at man må gå ned til en inntekt i husstanden. Å få høre at flere sliter kraftig for å få den økonomiske hverdagen til å gå rundt i forbindelse med en beordring til utlandet gjør vondt. Imidlertid klarte ikke vi som parter å finne noen alternativ innretning til de endringene som UD har gjort som ville håndtert denne utfordringen. Vi forutsetter derfor at de som rammes så hard økonomisk, at de ikke klarer å stå ute med de nye vilkårene, får reise hjem til stilling i Norge før planlagt tid.
Videre får vi, i fellesskap med Forsvaret og FD, gjøre vårt for å sørge for at avtalen forbedres betydelig når avtalen igjen skal reforhandles om ikke så lang tid. Dersom dette ikke gjøres er det min klare opplevelse at vi ikke vil få kvalifiserte søkere til en rekke stillinger i utlandet, og da vil ikke Norge klare å skaffe tilstrekkelig utdanning og kompetanse på mange våpensystemer og plattformer. Vi vil heller ikke klare å innfri våre forpliktelser til NATO. Dette vil i så fall stå deg meget dårlig i den situasjonen Europa og NATO nå står i. Løsningen på dette ligger hovedsakelig i de rammene og vilkårene vi gir våre utsendte i forbindelse med forhandling av denne avtalen, og disse forutsetningene er det FD kontrollerer i stort. Det er derfor også politisk nivå som til slutt må stå for konsekvensene av de rammene som gis avslutter Framnes.