Personalforvaltning i Forsvaret
For BFO er det viktig at personellet skal ha et tjenestemønster der rettigheter og plikter er balansert med rimelig grad av forutsigbarhet.
Personalforvaltning i Forsvaret
Personalforvaltning handler om hvor god Forsvaret er til å rekruttere, ansette, lære opp, motivere, belønne og beholde sine tilsatte. De tilsatte er en betydelig kilde til verdiskapning, slik at Forsvaret kan skape klare fordeler med god HR-praksis. Det handler blant annet om tilsetting, beordring, disponering, on-boarding, beskikkelse og ivaretakelse av rettigheter og plikter.
Relevante lover og regelverk
-
Arbeidsmiljøloven (AML)
Arbeidsmiljøloven skal sikre et godt arbeidsmiljø, rettferdige ansettelsesforhold, inkludering og samarbeid mellom arbeidstakere og arbeidsgivere.
-
Statsansatteloven
Statsansatteloven er loven som regulerer arbeidsforhold i staten. Erstattet tjenestemannsloven.
-
Forsvarsloven
Lov om verneplikt og tjeneste i Forsvaret mm. Særregler som militært tilsatte må forholde seg i tillegg til/eller i stedet for statsansatteloven.
-
Forsvarstilsatteforskriften
-
Statens personalhåndbok
Inneholder informasjon om arbeidsgiverpolitikk, ansettelse, arbeidstid, forsikring, pensjon og hovedtariffavtalen i staten mm.
-
Hovedtariffavtalen i staten
Tariffavtale for Statsansatte med bestemmelser om lønn, godtgjøring, lokale forhandlinger, arbeidstid, pensjon mm.
-
Hovedavtalen i staten med tilpasningsavtale for Forsvaret kapittel 7
Grunnleggende spilleregler i arbeidslivet, bestemmelser om medbestemmelse, samhandling arbeidsgiver og tillitsvalgte mm.
-
Instruks for personellforvaltningen i Forsvarsdepartementet og underliggende etater (forsvarssektoren)
-
HR bestemmelsen kapittel B og F
-
Veileder i HR del B – Forvaltning av militært tilsatte
-
Veileder i HR del F – Fellesbestemmelser
Informasjon til tillitsvalgte
Følgende skal drøftes jf. HA/TA § 18. I parentes er det angitt på hvilket nivå i Forsvaret dette skal partsbehandles.
- kunngjøringsskriv for tilsetting av militært personell (nivå 1)
- utlysningstekst ved utlysning av sivile stillinger (nivå 2-4)
- trekking av utlysning (nivå 2)
- beordring mot villighet (nivå 1)
- administrativ fast beordring (i samme eller ny stilling, på samme gradsnivå utenom FSJ råd)
- (nivå 1)
- midlertidige beordringer innen egen DIF (nivå 2)
- midlertidige beordringer utover 24 måneder (nivå 1)
- forlengelse av tidsbegrensning for stillinger i DIF (nivå 1)
- stillinger ifm. utlysning som skal unntas fra bruk av fortrinn (nivå 2)
- lokal bemanningsplan (nivå 2-4)
- ansettelser på pensjonistvilkår (nivå 2)
- ferieplan (nivå 2-5)
- stillingsbeskrivelser (nivå 2-5)
- instruks til forsvarsjefens undergitte sjefer (nivå 1)
- vakt-/tjenesteinstruks (nivå 2-5)
- innleie av arbeidstakere fra virksomhet som ikke har til formål å drive utleie jf.
- statsansatteloven §12 (alle nivå)
- behov, kostnad og bruk av konsulenter (alle nivå)
- kontorplassering, jf. HA/TA § 19.2.e. (nivå 2-5)
- omgjøring av besatte og ubesatte stillinger (alle nivå)
BFO jobber for:
- Personellet skal ha et tjenestemønster der rettigheter og plikter er balansert og forutsigbart.
- Det må legges til rette for reell mulighet for valg i forskjellige deler av karrieren, tilpasset resten av livet.
- Tilrettelegging av sosiale og vilkår forhold må utvikles for å øke evne til å beholde og utvikle tilsatte.
- Vilkår, incentiver og leveforhold for personell som flytter til tjenestested må videreutvikles, og de må stå i samsvar med de plikter som tjenesten for militært personell til enhver tid medfører.
- Seniorperspektivet skal ivaretas i en livsfaseorientert personalpolitikk
- Antall tilsatte må økes umiddelbart for å sikre daglig drift, daglige operasjoner, styrke beredskapen og skape en levelig arbeidshverdag for de som jobber i Forsvaret.