Administrativt opprykk for militært personell

Forsvarets forvaltningsbestemmelser er under revisjon, men en endring har allerede tredd i kraft. Administrativt opprykk for militært personell kan fra 1. februar 2025 benyttes som et virkemiddel i forvaltningen av personell.

Av Grete Thorsby, forhandlingsleder i BFO

En konkret vurdering

Avansement oppnås som hovedregel ved at personellet søker og blir fast beordret i stilling på høyere gradsnivå. Denne endringen innebærer at avansement også kan oppnås i samme stilling ved administrativt opprykk for militært ansatte på gradsnivå OF3-4 og OR 7-8. Det gjøres etter en konkret vurdering av den enkeltes kompetanse, oppnådde resultater, ansiennitet, skikkethet og etter Forsvarets behov, og der minst et av følgende punkter gjør seg gjeldende:

  • Personellet har hatt fast beordring i stilling tillagt høyere grad i minimum ett år.
  • Personellet har fast beordring i stilling med lang ledetid og høy operativ betydning for Forsvaret.
  • Personellet har fast beordring i stilling tillagt flytende grad der gradene ikke dekkes av normalavansementet.
  • Tillitsvalgte som er heltidslønnet av tjenestemannsorganisasjon og frikjøpte tillitsvalgte på heltid.
  • Personell som har tjenestefri med lønn og som ivaretar vervet som verneombud på heltid.

Administrativt opprykk kan kun gis med én grad i egen personellkategori. Ny personlig grad vil ikke påvirke stillingsbeskrivelsen.

Alle saker om administrativt opprykk skal behandles i FSJ råd. Administrativt opprykk fremmes av DIF eller sentral arbeidstakerorganisasjon. Aktuell forsvarsgren skal rådføres.

Motivere til kompetanseutvikling over tid

Hensikten med administrativt opprykk er å motivere til kompetanseutvikling over tid, kontinuitet og dermed økt operativ evne. BFO er meget fornøyd over at partene sammen har kommet frem til denne endringen, med mulighet for gradsutvikling for personell som tjenestegjør i samme stilling over en lenger periode med fast beordring.

Revisjon av HR bestemmelsen og tilhørende veiledere

HR-bestemmelsen er under revidering. Planen er at det fullstendige revisjonsarbeidet skal være ferdig innen 01.07.25. Det arbeides for å etablere et system som forenkler fremtidige behov for revisjoner og endringer. ​

Hensikten med revisjonsarbeidet er å:

  • forenkle, forbedre og legge til rette for digitalisering
  • bidra til å skape mer enhetlig forvaltningspraksis
  • etablere hensiktsmessig balanse mellom fleksibel og enhetlig/standardisert personellforvaltning
  • forbedre ansatte og HR-medarbeideres opplevelse av personellforvaltning​

BFO følger revisjonsarbeidet tett og deltar på arbeids- og drøftingsmøter etter hvert som de ulike kapitlene i HR bestemmelsen settes på agendaen. Har du innspill til ev. endringer du mener bør gjøres, ta kontakt med BFO på e-post: post@bfo.no